להפוך את נמל חיפה להאב תובלה מזרח תיכוני עם שני נמלים


המזרח התיכון החדש והריאלי של שר התחבורה בנוי על רכבות ונמלים


8 באוגוסט 2017 יעקב צלאל
ישראל כץ רואה בנמל חיפה ורשת רכבות מזרח תיכונית אבני יסוד לחזון מזרח תיכון חדש ריאלי.
שיתוף פעולה כלכלי גובר, לדברי כץ על מחלוקות פוליטיות.
מנהל מגעים עם גורמים ערביים לקידום רעיון של חיבור רכבת העמק לרשת הרכבות המזרח תיכונית.


אוטוניוז, 08.08.2017 – שר התחבורה ישראל כץ אמר אתמול (ב’) בעת שנשא דברי ברכה בטקס להשקת האוטובוסים החשמליים של אגד, שהוא פועל למען מזרח תיכון חדש, אותו כינה “מזרח תיכון חדש ריאלי.”

“אני יודע שמזרח תיכון חדש זה מושג ששמו סביבו הרבה סימני שאלה. אני מקדם מזרח תיכון חדש ריאלי, דברים מעשיים כמו שעשינו כאן אנחנו עושים שם, וזה מה שיהיה,” אמר השר, יתכן ברמיזה להבדל שבינו לבין שמעון פרס, המדינאי שהפיץ את בשורת המזרח התיכון החדש עם הסכמי אוסלו באמצע שנות ה-90′.

השר, שדיבר בטקס בקצרה, 15 דקות וארבע שניות, כמחצית ממשך נאומיו בוועידות שונות, תיאר, בין השאר, את חזונו לרשת רכבות מזרח תיכונית שרק חוליה אחת באורך כ-200 ק”מ חסרה להשלמתה, בין ישראל לבין קו הרכבת הראשי בירדן.

“חיפה תהיה עיר השלום. עיר השלום שכל המרחב יתחבר אליה, רשת הרכבות מתוך הנמלים… כבר הנחנו את מסילת רכבת העמק רכבת. משרד האוצר ‘הצליח’ שתהיה מסילה,” נזכר השר באחד מכשלונותיו היחסיים, הנחת מסילה אחת בלבד בתוואי רכב העמק, במקום שתיים, אבל הבטיח שעוד יהיו שתי מסילות. “עד בית שאן מגיעה רכבת העמק. אנחנו הקמנו מסוף מטענים שמוביל כבר סחורות לירדן במשאיות ואנחנו הולכים לחבר את החיבור הסופי, מבית שאן לשייח’ חוסיין נהר הירדן, ומאזור התעשיה של ג’אלמה, אזור הגלבוע, אזור התעשיה המשותף ישראלי-פלסטיני, אנחנו מקימים שם מסוף מטענים. אני מקדם את זה כבר שנים ושם זה יחובר לרכבת העמק גם בפניה אחת לכיוון הנמלים, אבל פניה לא פחות חשובה לכיוון ירדן ומדינות המפרץ, סעודיה ומדינות המפרץ.

“[רשת הרכבות] הראשית האזורית היא בנויה ברובה, מאחר ואני עוסק בזה ואנחנו עוסקים בזה, מדהים לראות איך היא רק מחכה לחיבור, 200 ק”מ, זה הכל, יחברו בין ישראל לירדן, ועד הגבול הסעודי שכבר יש שם רכבת. יש לך לא רק את הקו החיג’אזי המפורסם של האימפריה העותומנית, יש לך חיבור מדהים, אדיר, כלכלי שיש לו את כל היתרונות לטובת כל האוכלוסיה.”

קו הרכבות ששר התחבורה מתכנן הוא חלק מתוכנית מקיפה להפוך את נמל חיפה להאב תובלה מזרח תיכוני עם שני נמלים, הנמל הישן שמשודרג, לדברי השר והנמל החדש שנבנה כעת ע”י חברה סינית.

בהתייחסו לתוכניות להמשך פיתוח הרכב ציין כץ שבשבועות הקרובים תחנך הרכב לכרמיאל ואחר כך הקו יוארך עד לקרית שמונה. לדבריו פריסת הרכבות תמשך גם בנגב וכביש שש יוארך עד לשלומי. אפילו ‘בעיית נהריה’, הציר הצר והעמוס כמעט ללא הפוגה, בין נהריה לעכו זכתה להתייחסות אסר שאמר שמשרדו מקדם לה פתרונות.

למקור

תגובות
מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy