לרשת את כל המדינה בנת”צים – זה תנאי הכרחי ודחוף להוציא את ישראל מהפקקים


הכנסת-ועדת הכלכלה-סימוכין: 1208318

הודעה לעיתונות-12/03/2018

יו”ר ועדת הכלכלה, ח”כ כבל, בשימוע “ישראל עומדת”: הגיע הזמן לרשת את כל המדינה בנת”צים – זה תנאי הכרחי ודחוף להוציא את ישראל מהפקקים

לפי נתוני ארגון 15 דקות: סימון נת”צ בכבישים המרכזיים יכול לחסוך יומיים עד 6 ימי עמידה בפקקים בשנה לכל נוסע; היו”ר כבל סיכם את השימוע בצעדים מעשיים לביצוע מידי, בהסכמת משרדי התחבורה והאוצר, בהם: רישות המדינה בנת”צים, קידום מכרזי מוניות השירות בירושלים תחילה ולאחר מכן בכל הארץ, קידום הצעת חוק שתשמור על זכויות נהגי האוטובוסים במעבר בין מכרז למכרז והקמת צוות מעקב בראשות יו”ר ועדת המשנה לתח”צ ח”כ חנין

“ישראל עומדת” – ועדת הכלכלה של הכנסת המשיכה גם היום בסדרת הדיונים במסגרת השימוע שמוביל היו”ר, ח”כ איתן כבל, לקידום התחבורה הציבורית בישראל, יחד עם יו”ר ועדת המשנה לתחבורה ציבורית, ח”כ דב חנין, וח”כ תמר זנדברג. הדיון היום, שהתקיים בשיתוף ועדת הפנים והגנת הסביבה, בראשות ח”כ יואב קיש, עסק בהכשרת נתיבי תחבורה ציבורית, מסופים וחניונים תפעוליים ברשויות המקומיות וכן בשילוב בין אמצעי התחבורה הציבורית השונים – רכבות, אוטובוסים ומוניות.

היו”ר כבל פתח את הישיבה בעיסוק בנושא הכשרת מסופים וחניונים תפעוליים לאוטובוסים. יו”ר ועדת הפנים, ח”כ קיש, אמר כי היעדר מסופים מוביל לכך שנהגי התחבורה הציבורית מתמודדים עם מציאות קשה, ללא יכולת לקבל מנוחה ראויה והתרעננות, והוסיף כי הקמת המסופים נופלת בין הכסאות בין משרד התחבורה לרשויות המקומיות. יו”ר ועד עובדי חברת אפיקים, יונתן קריספין, סיפר כי הנהגים עובדים 10 וגם 12 שעות ביממה ולא מסוגלים להתפנות או לנוח ולהתרענן. מנכ”לית משרד התחבורה, קרן טרנר, אמרה כי כסף הוא לא הבעיה וציינה כי הרשויות המקומיות לא נותנות היתרים להקמת מסופים.

היועצת המשפטית של מרכז השלטון המקומי, עו”ד מירה סלומון, אמרה כי הבעיה היא לא לפתחן של הרשויות המקומיות. לדבריה, לרשויות יש מצוקה חמורה בשטחים ציבוריים וצריך למצוא פתרון שיאפשר למלא את הצורך הזה בלי לפגוע בצרכים ציבוריים אחרים. ח”כ דב חנין אמר כי השלטון המקומי עושה הכל כדי לשים מקלות בגלגלים של התחבורה הציבורית. ח”כ יעקב אשר אמר כי ראשי הרשויות צריכים להיות יצירתיים ולמצוא פתרונות. ח”כ עבד אל חכים חאג’ יחיא אמר כי הדבר האחרון שעליו חושבים המתכננים זה מסופי תחבורה ציבורית, וקרא לבחון להכניס שירותים באוטובוסים, לשימוש הנהג.

היו”ר כבל הזכיר כי אתמול פורסם דוח ה-OECD שקבע כי ישראל מפגרת אחרי מדינות הארגון בהשקעה בתשתיות, בדגש על השקעה בתחבורה ציבורית. הוא הוסיף כי זה בדיוק מה שנסה הוועדה לעשות, לשים את התחבורה הציבורית על ראש סדר יומה של הממשלה. הוא התייחס לנתיבי התחבורה הציבורית ואמר כי צריך לשנות את שמו של שר התחבורה ל”ישראל נת”צ”.

חוקר מערכות תחבורה ציבורית באוניברסיטת בר אילן, ד”ר יובל הדס, אמר כי נתיב תחבורה ציבורית יקצר את משך זמן הנסיעה, אך גם ישפר את האמינות של המערכת. “נת”צ הופך את האוטובוס לדומה לרכבת, זמני הנסיעה מתקצרים ומתייצבים, האמינות משתפרת ואפשר לבצע מעברים, ולכן חשיבותו”, אמר. היו”ר כבל הוסיף כי אם מדובר רק בנתיב אחד זה לא משמעותי, ולכן צריך רשת. נציגת נתיבי איילון, רותי אמיר, ציינה כי החברה תבצע השנה 8 קטעים בתוכנית “מהיר לעיר”, לרישות גוש דן בנת”צים, ובשנה הבאה יעשה מאמץ לבצע את כל הקטעים שנותרו. היו”ר כבל וח”כ חנין קראו לסמן בצורה טובה יותר את הנתיבים.

נציג גרינפיס, יונתן אייקנבאום, ציין כי סקר של הארגון העלה כי 44% מהציבור אומרים שכשתוכנית “מהיר לעיר” תתממש הם יגבירו שימוש בתחבורה ציבורית. נציגת ארגון 15 דקות, לרה פארן, אמרה כי תוכנית מהיר לעיר מדשדשת וכי לא ברור מדוע משרד התחבורה לא מקדם סימון נתיבי תח”צ בכבישים הבין עירוניים. היא הציגה נתונים לפיהם סימון נת”צ בכביש החוף יכול לחסוך לכל נוסע יומיים של עמידה בפקקים כל שנה, בעוד שסימון נת”צ בכביש 5, ממחלף קסם עד גלילות, ובכביש 4 מבר אילן ועד צומת מורשה יכולים לחסוך 6 ימי עמידה בפקקים כל שנה.

היו”ר כבל סיכם את הישיבה ואת דיוני השימוע ואמר כי הוועדה נכנסה לעובי הקורה, בעבודה משותפת עם משרדי התחבורה והאוצר ויחד עם נציגי החברה האזרחית. הוא הוסיף הוועדה גיבשה שורה של מהלכים, שניתן להוציא אותם לדרך באופן מידי, “לא בשנת 2040 ולא בשנת 2021, אלא בהקדם האפשרי – כדי להביא בשורה בתחום התחבורה הציבורית. והצעדים הם:

בראש ובראשונה- תקצוב סלילת נת”צים ורישות כל הארץ בנת”צים. ואני אהיה ברור, אני לא מדבר על פרויקט מהיר לעיר שכבר תקוע כמה שנים טובות, ולא על פרויקטים לעוד כמה שנים, אלא על נת”צים שדורשים פחית צבע ומברשת. האוצר התחייב בפנינו לתקצב סלילת נת”צים כאלה ומנכ”לית משרד התחבורה הולכת איתנו יד ביד בנושא.
לאחר הדיון על המשבר בתחבורה הציבורית בירושלים – קיבלנו החלטה משותפת יחד עם משרד האוצר ומשרד התחבורה שירושלים תהיה העיר הראשונה שתצא למכרז מוניות שירות, ושמוניות השירות ייכנסו בהקדם האפשרי כאמצעי תחבורה ציבורית משלים לאוטובוסים.
לאחר הדיון האחרון באוטובוסים ושמיעת העדות המצמררת של רבקה מחלוף נהגת האוטובוס החלטתי לקדם בשיתוף לובי 99 ויחד עם ההסתדרות וידידי אבי אדרי וכוח לעובדים הצעת חוק פרטית עליה יהיו חתומים כל חברי וועדת הכלכלה שתעגן בחוק את נושא צבירת הוותק של נהגי האוטובוס ותבטיח אחת ולתמיד שכל הזכויות לא יאבדו ברגע שמפעיל אחר זוכה במכרז. יחד אנו מנסים גם למצוא פתרון לבעיית השכר הנמוך של הנהגים כדי להפוך את המקצוע לאטרקטיבי יותר, ואני מצפה בנושא זה לשיתוף מלא של משרד התחבורה ומשרד האוצר.
לבסוף, וכדי לוודא כי המהלכים מיושמים ויוצאים לפועל, וועדת המשנה בראשות ח”כ דב חנין בשיתוף ארגוני החברה האזרחית וכל מי שירצה לקחת חלק, תעקוב אחר המהלכים ותדווח על כך לוועדת הכלכלה.
בסיכום דבריו ביקש היו”ר כבל להודות ליו”ר ועדת המשנה ח”כ חנין ולחברת הכנסת תמר זנדברג, שיזמו יחד אתו את דיוני השימוע.

תגובות
מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy