במבצע בינלאומי ושיתוף פעולה בין המכס הישראלי למשרד הבריאות נתפסו תרופות ותכשירים מזויפים שהוגדרו כ"טבעיים" אך הכילו חומרים פסיכוטיים.

במבצע בינלאומי למניעת הברחת תרופות מזויפות, נתפסו משלוחי תכשירים מזויפים ותרופות העלולות לפגוע בבריאות הציבור: מינהל המכס ברשות המסים והאגף לאכיפה ופיקוח במשרד הבריאות השתתפו בפעולה בהיקף בינלאומי. מבצע זה למניעת הברחת תכשירים מזויפים, בוצע במסגרת פיתוח המודעות בעולם לתופעת הסחר הבלתי חוקי בתרופות. נראה כי מבצע מסוג זה מתקיים לפחות אחת לשנה, אם כי האכיפה מתבצעת לאורך כל השנה.

כיום האינטרנט מלא באתרים הפועלים ללא אישור ועוסקים במכירה והפצה של תרופות מזויפות ותרופות אשר אוחסנו בתנאים לא הולמים ואשר מקורם אינו ידוע. כתוצאה מכך, אזרחים ברחבי העולם מסכנים את בריאותם על ידי צריכת תרופות ממקור לא ידוע. לעיתים משלוחים אלו מכילים תרופות המוגדרות כ"טבעיות", אך ההיסטוריה מוכיחה שברובם קיימים חומרים רפואיים פעילים וכן חומרים פסיכוטיים שגרמו עד היום לאשפוזים רבים ולפגיעה בבריאות המשתמש.

המבצע התבסס בעיקרו על בדיקה יזומה של משלוחים, על ידי צוותים משותפים של יחידות מכס ואגף אכיפה ופיקוח במשרד הבריאות. הפעילות בוצעה בכל נקודות ביקורת המכס ומעברי הגבול, לרבות אולמות נוסעים וחבילות במרכז הלוגיסטי של הדואר במודיעין.

מתוך 639 אריזות וחבילות שנבדקו, זוהו 33 אריזות שהכילו תרופות שנשלחו לבדיקת מעבדה. התרופות שנבדקו כללו זריקות שלכאורה הן התרופה בוטוקס, תרופות לשיפור האון הגברי כגון קמגרה שעל פי החשד היו מזויפות, כדורים בתפזורת בלתי מזוהים, תוספי תזונה וגלולות דיאטה שהכילו חומר רפואי פעיל. החבילות הגיעו בעיקר מהודו, טורקיה וירדן השכנה.

המכס תפס את הכמות הגדולה ביותר של חבילות חשודות בדואר מודיעין, שם נתפסו 20 חבילות עם כמות מוערכת של מעל 4 אלף יחידות של תרופות לשיפור האון הגברי כמו קמגרה מזויפת. בכניסה לישראל מירדן דרך מעבר הגבול בגשר אלנבי נתפסו אצל הנוסעים 8 חבילות שכללו על פי ההערכות 3,372 יחידות של מוצרים מסוגים שונים כמו כדורי דיאטה, זריקות שנראות כמו בוטוקס וקרמים אסורים לעור. בישראל נתפסו 4 חבילות והעברות, עם כמות מוערכת של 52 יחידות של תרופות לשיפור הזיקפה.

נתוני הפעילות הועברו למאגר המידע של הפעולה הבינלאומית, המתקיים בחסות היורופול, האינטרפול, ארגון הבריאות העולמי, ארגון המכס העולמי, קבוצת העבודה הבינלאומית למאבק במוצרי בריאות מזויפים, והפורום למאבק בפשיעה פרמצבטית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *