משרד האנרגיה, בתור הגוף האחראי על משק האנרגיה בישראל, הודיע לאחרונה על הצבת מטרה עבור העשור הקרוב: לעבור לאנרגיות נקיות ומתחדשות עד שנת 2030. זוהי עובדה חשובה מפני שכמעט כל כולו של משק החשמל בישראל הוא כפוף לסמכות של ממשלת ישראל, ולכן כל שינוי בזירה הזו מצריך אישור ממשרד האנרגיה והמים, ורשות החשמל.

התוכנית להצלת ישראל מאנרגיה מזהמת

בכדי להיערך לעמידה במטרה השאפתנית של 2030 משרד האנרגיה מציע את התוכנית להצלת ישראל מאנרגיה מזהמת. התוכנית כוללת כמה וכמה נקודות חשובות ושאפתניות, ובעצם מדובר על שיפור משמעותי ביחס למצב שקדם לה. במרכז התוכנית יש כוונה לעצור כניסה לישראל של מכוניות מונעות בדלק, כך שרק מכוניות חשמליות יורשו להיכנס. זהו צעד מבורך התואם לאסטרטגיה של ממשלות רבות בעולם. צעד זה משמעותי גם כי הוא מעודד מעבר לפתרונות מבוססי אנרגיה מתחדשת עבור לקוחות פרטיים, דבר אשר צפוי לתרום רבות לירידה משמעותית בזיהום האוויר במיוחד בתוך הערים. על פניו הרכבים החשמליים פשוט יגבירו את ייצור החשמל מתחנות כוח מזהמות. אבל למרבה המזל קיימת מגמה של כניסת טכנולוגיות חדשות ונקיות ולכן הצפי הוא שטכנולוגיות אלו ימשיכו לחדור לשוק הפרטי ולא רק שימשכו את כל תעשיית הרכב למקום יותר בריא, הן גם צפויות לתרום רבות לפיתוח הכלכלה וליצור מקומות עבודה רבים בשנים הקרובות.

אנרגיה נקייה
האמנם נצליח תוך 10 שנים לעבור ל 100% אנרגיות נקיות ומתחדשות?

אחת הבעיות: תחנות פחמיות

אם ניקח כדוגמא את תחנות הכוח הפחמיות – נכון שלפני כמה עשורים לא הייתה קיימת ברירה אחרת, אבל העובדה היא שכיום זיהום האוויר שנגרם כתוצאה מייצור חשמל ע"י פחם מוביל לנפגעם בנפש. בשנים האחרונות, נהרגו 2,500-2,200 איש כתוצאה מנזקי זיהום האוויר ואת זה אנו למדים מדו"חות של המשרד להגנת הסביבה.

האם הגז הטבעי באמת מפחית זיהום?

משנת 2004 ייצור חשמל ע"י גז טבעי הוביל להקטנה משמעותית של דו-תחמוצת הפחמן ותחמוצות החנקן הנפלטים לאוויר ונחסכו פליטות גם של כ-50 אלף טון תחמוצות הגופרית. ז"א, נחסך ממדינת ישראל זיהום שווה ערך לזיהום הנוצר מייצור חשמל במשך שנה שלמה. שר האנרגיה אמר לאחרונה בהקשר זה: "אם יש לי אפשרות להפחית את הזיהום, מבחינתי זה צו השעה". הוא גם ציין כי "כבר היום מגיעים ל-70% בגז והתברר שאפשר לחיות על גז ואנרגיות מתחדשות."

השאלות הפתוחות נוגעות בעיקר למהירות שבה כל התהליך הזה הולך להתבצע – מסגרת הזמנים. האמנם בעשר שנים נגיע לעולם שכולו ירוק? או שמא זה ייקח כמה עשרות שנים? האמת היא שאנו נמצאים במצב שבו קיימים אינטרסים מנוגדים ומורכבים. ענקיות הדלק מצד אחד מעוניינות לשמר אפיקי רווח קיימים, אך אפילו הן מודעות היטב לשינויי המגמה ומעוניינות לקחת חלק בכיוונים החדשים שהעולם נע לקראתם בלית ברירה. יש לקוות כי הממשלות השונות יאמצו מדיניות תקיפה על מנת שעד נקודת הזמן שבה יאזלו מאגרי הדלק העולם, כבר נהנה כולנו מאנרגיות ירוקות ומתחדשות, ונפחית למינימום את התלות שלנו בתאגידי האנרגיה הגדולים.