מהו מחזור ירוק?

מחזור ירוק בעיקרו כרוך בנטילת מוצר מסוים שלמעשה אמור להפוך לג'אנק, כמו בקבוק פלסטיק או עיתון ישן, והפיכתו לחומר הגלם ממנו ניתן לייצר מוצר חדש. תהליך המיחזור הירוק מתחיל באיתור הפסולת, באיסופו, הפרדה, פירוק, הערכה וייעוד. למעשה, מיחזור ירוק פועל במספר ממדים, כל פעולה שנעשית על ידו תורמת למאזן איכותי יותר עבור הסביבה שלנו. בתיאוריה, ניתן למצוא מוצרים עם פחות חומרי אריזה בעייתיים ולכאורה הצרכנים מסוגלים לעשות בחירות חכמות יותר בהקשר זה, אלא שבפועל קיימות מעט מאוד אופציות כאלה, בטח ובטח כל עוד הפלסטיק שולט ונמצא בכל מקום והוא אף זול יותר מכל תחליף אחר. מאחורי ייצור ושיווק אינספור מוצרי ואריזות פלסטיק עומדת עוצמה כלכלית של תעשיות הדלק ולכן שינוי המגמה הוא דבר שאינו כל כך קל להשגה אפילו אם הצרכנים רוצים ומוכנים לשנות מגמה.

איך יודעים לאיזה פח נזרקת כל פסולת?

מתכת ממוחזרת תעשייתית בדרך כלל מגיעה מרכבי תובלה, מוצרי חשמל ופסולת בניין. מאז ראשית המאה ה -18 מכרו כמה יצרני משקאות בבריטניה ובאירלנד, ובמיוחד שוופס, מכרה בקבוקי משקה לשימוש חוזר עם פיקדון. מערכת מיחזור רשמית לבקבוקים הניתנים למחזור הוקמה בשבדיה בשנת 1884 וכמעט מאה שנה לאחר מכן החלה לפעול מערכת מיחזור לפחי אלומיניום ומשקאות. חומרים הניתנים למחזור מגוונים וכוללים קרטון, זכוכית, מתכת, נייר, פלסטיק, טקסטיל, צמיגים, סוללות ורכיבי אלקטרוניקה. שימוש חוזר בפסולת מתכלה כמו פסולת מזון וגינון או אפילו קומפוסטציה הם גם סוג של מיחזור.

כבר 31 רשויות בישראל החלו בפרויקט וכל שאר הרשויות אמורות להצטרף. אתרי המיחזור השונים הם היעד הראשון של הפסולת, לאחר שנערמה על המשאיות. באתרי המיחזור החומרים השונים מתמיינים ועובר תהליכי ניקוי מורכבים. בקבוקי הפלסטיק לאחר הדחיסה יועברו למפעלי מיחזור מנוסים כדי לעבד פריטים מסוג זה ויעברו תהליכי שטיפה, מיון, טחינה ויעברו למפעלים לטובת ייצור מוצרים חדשים.